Okluzja w diagnostyce, planowaniu i leczeniu zaburzeń funkcjonalnych i estetycznych narządu żucia.

Dwudniowy kurs praktyczny przeznaczony jest zarówno dla lekarzy wszystkich specjalności jak i techników dentystycznych. Jego celem jest poznanie zasad i mechanizmów pozwalających przeprowadzić diagnostykę, planowanie oraz leczenie w oparciu o analizę funkcjonalno-estetyczną, a także zaznajomienie się z koncepcję okluzji funkcjonalnej zgodnie z filozofią Koisa i Dawsona. W terapii stomatologicznej nie da się rozdzielić funkcji od estetyki, dlatego uczestnicy kursu poznają zasady postępowania z pacjentem krok po kroku, od diagnostyki i planowania do wykonania rekonstrukcji z uwzględnieniem zależności łączących oba w/w obszary stomatologii. Uczestnicy kursu zapoznają się z pojęciami: akceptowalnej funkcji, zawężonego modelu przywodzenia żuchwy, dysfunkcji, parafunkcji oraz zaburzeń neurologicznych, z metodami diagnostycznymi i instrumentarium pozwalającym zakwalifikować pacjentów do jednej z powyższych grup oraz z powtarzalnymi metodami pozwalającymi prowadzić leczenie o przewidywalnych rezultatach, zarówno w aspekcie klasycznych rekonstrukcji, implantoprotetyki jak i ortodoncji. Dodatkowym aspektem wynikającym z przedstawionej na kursie filozofii postępowania jest nowy, klarowny sposób komunikacji między lekarzem i technikiem znacznie skracający proces wykonywania rekonstrukcji protetycznych.

Kurs odbywa się w małych 10 osobowych grupach. Koszt 3 960 zł dla lekarza, 3 564 zł dla technika dentystycznego.

Rejestracja odbywa się poprzez założenie konta do systemu.

Konto i zasady rezygnacji:
Pracownia Pozytywnych Zmian
ul. Opatkowicka 7
30-499 Kraków
mbank 35 1140 2004 0000 3102 6577 5319.

 

ZAREJESTRUJ SIĘ

 

Program kursu

  1. Definicje okluzji i pojęć z nią związanych. Pojęcie okluzji funkcjonalnej. Ocena ryzyka w oparciu o diagnostykę okluzyjno-funkcjonalną.
  2. Maksymalne zaguzkowanie, okluzja centralna, relacja centralna i zaadaptowana pozycja centryczna, okluzja wielostronnie chroniona, płaszczyzna zwarciowa – zależności.
  3. Koncepcja 3xP: ortopedyczna pozycja żuchwy, położenie żuchwy w okluzji centralnej, prowadzenie.
  4. Diagnostyka, planowanie i rokowanie w oparciu o 5 stanów funkcjonalnych: akceptowalna funkcja, zawężony model przywodzenia żuchwy, dysfunkcja, parafunkcja, zaburzenia neurologiczne.
  5. Obszar relacji centralnej – jakie ma znaczenie, jak go znaleźć i użyć.
  6. Deprogramatory – rodzaje, wady i zalety.
  7. Zarys anatomii w aspekcie funkcji narządu żucia.
  8. Adaptacja narządu żucia - możliwości i granice.
  9. Utrata tkanek zębów – kiedy jest patologią i wymaga terapii, potencjalne przyczyny.
  10. Bruksizm
  11. Anamneza – pierwszy krok w diagnostyce funkcjonalnej, interpretacja ankiet.
  12. Patolgie SSŻ (TMD - Temporomandibular Disorders)
  13. Nadmierna ruchomość zębów – przyczyny, leczenie.
  14. Jak klinicznie ocenić stan SSŻ.
  15. Metody rozwiązania problemu jakim jest zawężony model przywodzenia żuchwy.
  16. Zmiana pionowego wymiaru zwarcia – mity i fakty.
  17. Zaburzenia funkcjonalne u pacjentów z wadami gnatycznymi.
  18. Rejestrowalne parametry okluzyjne.
  19. Instrumenty stosowane w diagnostyce okluzyjnej i ich realna wartość w praktyce klinicznej.
  20. Łuki twarzowe – jakie, co dają, i czy ich stosowanie przynosi wymierną poprawę jakości pracy.
  21. Jak wykorzystać artykulator, aby przenieść do laboratorium maksymalnie dużo informacji diagnostycznych.
  22. Płaszczyzny referencyjne i ich przydatność w diagnostyce funkcjonalno-estetycznej.
  23. Pozycja zębów w stosunku do twarzy w rzucie na płaszczyznę czołową i horyzontalną.
  24. Fotografia – niebędne narzędzie diagnostyczne.
  25. Analiza estetyki twarzy. Obowiązujące kanony estetyki stomatologicznej. Płaszczyzna estetyczna, ekspozycja zębów.
  26. Wykorzystanie płaszczyzny horyzontalnej jako podstawowej płaszczyzny referencyjnej przy analizie funkcjonalnej –Analizator zębowo-twarzowy Koisa DFA.
  27. Regulowana platforma Koisa jako narzędzie służące do diagnostyki i planowania rehabilitacji funkcjonalno-estetycznej narządu żucia oraz instrument umożliwiający przepływ informacji między kliniką i laboratorium. Przygotowanie wzorników.
  28. Deprogramacja – kiedy i po co.
  29. Rejestracja zwarcia – przed i po deprogramacji, materiały. Jak zaartykulować modele w artykulatorze.
  30. Co pozwala przewidzieć czy istniejące warunki okluzyjne zapewnią sprawne funkcjonowanie narządu żucia.
  31. Equilibration – korekta zwarcia i zasady jej wykonania. Instrumenty kliniczne. Możliwości i ograniczenia. Uproszczony schemat okluzji (Simplified Occlusal Scheme). Kalkowanie dwufazowe.
  32. Diagnostyka preortodontyczna. Najczęstsze powikłania leczenia ortodontycznego prowadzonego z pominięciem analizy funkcjonalnej – nawroty wady, niestabilna okluzja, starcie zębów, objawy stawowe oraz uszkodzenia przyzębia.
  33. Planowanie rehabilitacji narządu żucia w oparciu o funkcjonalno-estetyczną analizę okluzyjną.
  34. Racjonalność stosowania prowadzenia kłowego.
  35. Szyna relaksacyjna–zasady wykonawstwa.
  36. Zastosowanie przedstawionej na kursie filozofii postępowania na przykładzie przypadków klinicznych.
  37. Zajęcia praktyczne:
  • Deprogramacja
  • Rejestracja zwarcia z użyciem DFA
  • Analiza modeli po deprogramacji, diagnostyka
  • Planowanie terapii w oparciu o DFA i ruchomą platformę Koisa
  • Korekta zwarcia w artykulatorze
  • Equlibration – korekta zwarcia w jamie ustnej

 

Kurs realizowany we współpracy z Pracownią Pozytywnych Zmian.

 

TERMINY KURSU:

Sprawdź kalendarz kursów